dissabte, 9 de juny del 2012

Imaginació de la ciutat abans de posar-hi els peus

Des que vaig trobar per algun lloc que Chisinau és una de les cinc ciutats més lletges del món, que de tant en tant ho vaig repetint. No, dona, em diu qui sigui que m'ha sentit, no pateixis, ja veuràs que no n'hi ha per tant, que té les seves coses.. té parcs, oi? un arc de triomf, el centre... ja veuràs, que t'agrada



(un arc de triomf amb un rellotge, sí senyor)

Sí, ja ho sé que m'agradarà, només és que em va fer gràcia trobar això. Allò que és lleig a mi m'atrau, des de sempre. També allò que és verd. (heu estat mai a la meva habitació? doncs això)

(està feta de Lego)
Chisinau és, per tant, lletja*, i també molt verda. Me l'imagino d'avingudes amples, edificis grisos (o groc-beix), potser d'un verd pastelós i algun de salmó. Estructures de formigó pels llocs, potser alguna escultura dels anys seixanta, també de formigó. Racons plens de males herbes, més estructures, però metàl·liques, i rovellades. Racons amb fang si plou, sorra si no plou. Repeteixo, avingudes amples i edificis de quatre pisos, i entre el carrer i l'edifici, arbres. Si aquests dies baixeu per la Rambla de Catalunya de nit, sentireu que fa molta olor de til·lers. Olor d'arbres, a Barcelona? sí. Doncs m'imagino l'olor que deu fer ara Chisinau i segur que és ben bona. L'olor que fa entre els arbres, ara que ve caloreta, i potser passa una mica de ventet, no és tan difícil d'imaginar. També m'imagino esglesietes ortodoxes, de colors brillants (blaves i vermelles i grogues), i trossos de ciutat sense arbres, o massa pocs, on hi fa una calor horrible i no veus mai el final i penses, buf, ara haig de creuar tot això a ple sol. L'asfalt i les voreres aixecades, mal cuidades, alguna font. També, si hi ha tramvies (espero que sí), me n'imagino els cables anant a banda i banda de carrer. Em venen al cap, què voleu, imatges barrejades de Moscou i de Belgrad. Moscou a l'hivern, Belgrad a l'estiu, que és el que millor conec. 

(no sé si hi ha tramvies, però almenys trolebusos sí que n'hi ha)

El que més em costa és barrejar en totes aquestes escenes un rerefons de parla romanesa, que no és eslava i sona diferent. Que els cartells no estiguin en ciríl·lic, per exemple, tot i que potser n'hi ha que hi estan. Me n'oblidava, el verd. També hi ha molts parcs, a Chisinau. Algú m'ha dit que creu haver sentit que Chisinau és la ciutat més verda d'Europa. Aquesta no us l'esperàveu, oi? Doncs sí

(un parc i un llac)

Si dic, per tant, que Chisinau és una de les ciutats més lletges del món, no us quedeu amb la paraula "lletja", quedeu-vos amb el somriure que se'm dibuixa a la cara. I moriu-vos d'enveja^




*pensem què és lleig i què és bonic. Per mi, objectivament bonic ho és Itàlia, per un altre ho serà algun poblet d'alemanya. A mi, les ciutats de l'Europa de l'Est em fascinen massa com perquè les pugui jutjar seguint aquests criteris. Si t'enamores, què més dóna que sigui guapo o lleig? si no ets capaç ni d'adonar-te'n
^l'altra opció a l'enveja és fer un raconet per venir-me a veure

6 comentaris:

  1. Una reflexio interessant! Jo tambe m'en vaig a una ciutat a Suecia (per un any tambe) desconeguda i en google maps no la vaig veure precisament bonica, pero crec que si que trobare el seu encant! ai Laura, molta sort en la teva ciutat!

    ResponElimina
  2. Quina ciutat?? Segur que hi estàs bé, però abriga't!

    ResponElimina
  3. hahah vaja!! i després sóc jo l'exòtica! una polonesa que estudia els contacontes catalans i que se'n va a viure al no-res al mig de suècia!

    ResponElimina
  4. Buscant per internet he trobat el teu blog, i m'ha agradat.

    Vaig estar una setmana de vacances a Mòldavia i de ben segur que hi estaràs ben acollida. La bellesa és relativa i personal, tot depen dels ulls i la predisposició amb que es miri.

    Fins i tot podràs fer una escapadeta al Transdniester, que està al costadet.

    Molta sort, i si puc em torno a passar per llegir més posts !!!

    Jordi

    ResponElimina